Synopsis: Antagelsen om rationelle valg står for skud, således også den rationelle politiske beslutningsmodel. Ud fra en input-output-tilgang arbejdes hen imod en alternativ forståelse af den politiske beslutningsproces gennem en sammenholdning af ’udvidet system’-modellen, begrænset rationalitet, normlogik, inkrementalisme og ’muddling through’. Dette leder til, at antagelsen om rationalitet delvist må forlades i erkendelse af, at der er mangelfuld information om både problemer (mål) og løsninger, og at den politiske beslutningsproces er et samspil mellem interessegrupper, der i mange situationer snarere handler efter, hvad der opfattes som passende.
Det er formålet med dette essay at nå til en forståelse af den politiske beslutningsproces, der er et alternativ til den såkaldte rationelle model. Dette vil ske ved en gennemgang og diskussion af fire alternative teorier, således at den enkelte teoris bidrag til den samlede forståelse bliver det, der rimeligvis må være rigtigt ved den. De fire teorier er Charles Lindbloms inkrementalisme og ’muddling through’ samt begrænset rationalitet og normlogik som refereret af Jacobsen & Thorsvik. Først redegøres dog for Bill Jenkins’ ’udvidet system-model’, idet der analyseres ud fra en input-output-betragtning.
Det er vigtigt at gøre sig klart, hvornår diskussionen drejer sig om, hvordan policy-processer er, og hvornår den drejer sig om, hvordan de bør være – altså hvorvidt man står over for en deskriptiv eller en normativ teori. Smith & May pointerer (1980:169), at diskussionen mellem tilhængerne af den rationelle model og inkrementalisme (jf. nedenfor for begge begreber) til dels er kunstig (”artificial”). Begge teorier forsøger på én og samme tid at være både normative og deskriptive, og det er dømt til at mislykkes, eftersom man ikke kan regne med, at en forskrift for en god policy-proces også samtidig svarer til virkeligheden. Som Smith & May nævner, tror ingen vel, at den rationelle model svarer til virkeligheden, men at den derimod ses som et ideal, mens inkrementalisme vel ikke er et ideal for nogen, men derimod formentlig en mere retvisende beskrivelse af virkeligheden (Smith & May 1980:170). Da målet er at undersøge, hvordan den politiske beslutningsproces kan forstås, er det derfor det deskriptive aspekt af teorierne, der arbejdes med i det følgende.
Det antages herunder, at der er ressourcer til at afveje alle alternativer, og at der ikke ligger begrænsninger – eksempelvis pga. magtforhold – på beslutningstagerens valg (Smith & May 1980:164-165). I den forstand er beslutninger efter denne model rationelle. Endvidere går aktøren frem med ét skridt ad gangen. Det vil f.eks. sige, at når formuleringen af mål er sket, vendes der ikke tilbage til denne proces under afvejningen af alternativer. I den forstand er beslutningsmodellen lineær.
Model 1. Input-output-betragtning.
Det politiske system ses her med demands, dvs. mål eller problemer, på input-siden. Beslutninger (decisions) er de politiske beslutninger, output den policy, der vælges, og outcome de konsekvenser – tiltænkte såvel som utiltænkte – der bliver resultatet af den valgte policy. Environment, altså omgivelser, indbefatter social, økonomisk og politisk indflydelse på systemet (Jenkins 1978:31,33). Kassen ’the political system’ er dét sted, hvor input bliver konverteret til output gennem den politiske beslutningsproces. Jeg vil med andre ord se på, hvad der sker inde i kassen.
Man bør endvidere se på de medierende variable, Jenkins indskyder mellem inputs og ’the political system’. Disse variable er grupper, partier, organisationer mv., som måske har en indflydelse på tilstedeværelsen eller fraværet af politisk handling over tid (Jenkins 1978:36).
Desuden skal følgerne af, at policy formes i et administrativt system tages i betragtning, hvorfor Jenkins opdeler ’the political system’ i et beslutningssystem og et organisatorisk netværk. Han introducerer også en pil (a), der illustrerer, at det politiske system også kan påvirke sine omgivelser, altså inputs (Jenkins 1978:36), og en anden pil (b), der skal illustrere muligheden af, at outcome kan påvirke beslutninger og ikke nødvendigvis kun omvendt (Jenkins 1978:37). Samlet set fremstiller Jenkins nedenstående model, der skal tjene til at udpege steder, der måske har brug for bedre belysning i en analyse (Jenkins 1978:35):
Model 2. Udvidet system-modellen.
Jenkins argumenterer videre for, at kassen ’the political system’ ikke bør opfattes som en sort kasse, som policy blot kommer ud af, eventuelt som resultat af størrelsen på forskellige politiske interessegrupper (Jenkins 1978:36). Der skal en egentlig forklaring på processen til. En sådan forklaring vil der blive set på neden for, ligesom der vil blive set på input- og output-siden. Det ville være umuligt at se på alle påvirkninger i modellen inden for de pladsmæssige rammer, men enkelte bliver en del af analysen.
Blandt antagelserne i den rationelle model var tillige, at beslutningstageren var i stand til at rangere sine mål fra de vigtigste til de mindst vigtige. Jacobsen & Thorsvik (2002:299-300) peger her på, at det hverken er umuligt, at individer eller organisationer har indbyrdes inkonsistente mål og eventuelt ikke har mål – meninger – om alt.
Undersøgelser viser tillige, ifølge Jacobsen & Thorsvik, at mennesker handler ud fra erfaring snarere end ubunden analyse, at nye oplysninger forstås ud fra det allerede kendte eller mest almindelige, at informationer, der modsiger antagelser forkastes, mens de, der bekræfter dem, tilvælges, og at man lader sig nøje med en tilfredsstillende frem for en optimal løsning (Jacobsen & Thorsvik 2002:301).
Dette leder frem til begrebet om administrative man, der ikke er rationel men begrænset rationel. Begrænset rationalitet kan stilles således op (Jacobsen & Thorsvik 2002:303):
At mål og problemer er uklare for beslutningstagerne på grund af ikke tilgængelig eller ikke gennemgået information, og at kun en del af de mulige løsninger vurderes, må alt sammen siges at være et realistisk billede af virkeligheden eller en nødvendigvis rigtig modifikation af modellen.
Jeg anvender her March & Olsens egen opstilling i stedet for Jacobsen & Thorviks, da March & Olsens er mere generel (March & Olsen 1989:23):
Logic of consequentiality | Logic of appropriateness |
---|---|
|
|
Opstillingen viser, hvilke spørgsmål beslutningstageren stiller sig selv og hvilken beslutning, de leder til. Jacobsen & Thorsvik argumenterer her, at beslutningstageren kan siges at handle efter konsekvenslogik på enhånd og efter normlogik som del af en organisation (Jacobsen & Thorsvik 2002:305), altså hvor det, der er passende i organisationen, vælges.
Det er klart, at også politiske beslutningstagere må være underlagt normlogik. Eksempelvis er det helt tænkeligt, at en politiker kunne tænke, "hvad er det passende for et medlem af mit parti at mene i denne sag?", og at han i mange tilfælde ville stille sig det spørgsmål snarere end, hvad der overordnet set ville være det bedste. At en beslutning skal være passende kan i øvrigt ses som et mål, der er alternativt til ’det overordnet set bedste’. Jeg vil mene, at handling efter normlogik egentlig blot søger tilfredsstillelse i forhold til andet mål, nemlig passendehed.
Normlogik kan også spille sammen med Jenkins’ ønske om at inddrage omgivelserne, eftersom der stilles sociale krav til beslutningstagerne. Opfyldelse af disse krav vil i høj grad være et spørgsmål om at træffe passende valg.
Denne meget pragmatiske politiske beslutningsproces indebærer også, at valget af en policy, der først har virkninger på langt sigt, nødvendiggør, at man kan overbevise en tilstrækkelig mængde modstandere om det. Ses resultater ikke på kort sigt, må man forvente, at en anden policy vil blive forsøgt i stedet. Dette skyldes, at beslutningsprocesserne netop er politiske (Gregory 1989:179-180,185), eller som Robert Gregory skriver:
[T]he central point that is at the heart of virtually all Lindblom’s work, […] namely, that public policy making has to be understood essentially as a political process, rather than an analytical, problem-solving, one.(Gregory 1989:186, forfatterens fremhævning)
Inkrementalisme skal altså snarere forstås således, at selve det, at beslutningsprocessen er politisk (interessegruppers interaktion), medfører, at output typisk vil være inkrementelle ændringer, eftersom det er sværere at samle opbakning om radikale ændringer. Der er således heller ikke nødvendigvis nogen sammenhæng mellem, hvor velinformeret en beslutning er, og dens størrelse, eller mellem dens størrelse og graden af, hvor let den kan trækkes tilbage, eller de politiske fordele og omkostninger ved den (Gregory 1989:182-184).
Dette er dels et fortsat brud med rationalitetsantagelsen, eftersom beslutningstageren ikke har klare mål, dels et opgør med det lineære i beslutningsprocessen, eftersom beslutningstageren vender tilbage til målformuleringen, selvom denne er gået videre i processen. Dette svarer til den ene ekstra pil, Jenkins tilføjede i sin udvidede system-model, nemlig pilen fra det politiske system til inputs (’(a)’ på figuren).
Muligheden for at opdage nye og andre mål er væsentlig og bidrager derfor til billedet af uklare mål.
På input-siden er der mål eller problemer, men de politiske beslutningstageres viden om disse er begrænset, da informationen om dem kan være enten delvist fraværende eller for omfattende. På output-siden bliver den valgte policy ikke nødvendigvis den bedste løsning på problemet men snarere én, der blev fundet tilfredsstillende. Da de politiske beslutninger netop træffes i en politisk proces, vil de endvidere ofte være ikke-radikale, altså inkrementelle. Endvidere er konsekvenserne af beslutningerne ikke kendt til fulde af beslutningstagerne.
Inde i den ’sorte kasse’, det politiske system, træffes beslutninger ved interaktion mellem interessegrupper, der dels har begrænset information om såvel problem som løsning, og dels formentlig handler efter normlogik, da der stilles bestemte forventninger til dem som medlemmer af interessegrupper.
’Den sorte kasse’ i modellen rummer altså en form for begrænset rationalitet, hvor målet ’passendehed’ søges tilfredsstillet men ikke maksimeret.
Hill, Michael (red.) (1997): The Policy Process. A Reader. 2. udg. Prentice Hall, Harlow, England.
Jacobsen, Dag Ingvar & Jan Thorsvik (2002): Hvordan organisationer fungerer. Indføring i organisation og ledelse. Hans Reitzels Forlag, København.
Jenkins, Bill (1978): Policy analysis. Models and approaches. I: Hill (1997), s. 30-38.
March, James G. & Johan P. Olsen (1989): Rediscovering institutions. The Free Press, New York, USA.
Smith, Gilbert & David May (1980): The artificial debate between rationalist and incrementalist models of decision making. I: Hill (1997), s. 163-174.
Min hjemmeside | Andet jeg har skrevet | Skriv til mig
Opdateret sidst 4. marts 2003 (offentliggjort 31. januar 2003)
Denne sides adresse (URL): http://delaine.dk/rationalitet.htm
Copyright © 2003 by Thomas de Laine, all rights reserved.